För våra hyresgäster
Att bo nära andra människor handlar om mer än att bara dela på väggar och tak. Ett enkelt hej i trapphuset kan betyda mycket och leda till en trevligare boendemiljö. Hälsa på dina grannar, visa hänsyn och var hjälpsam.
Här har vi samlat vanliga frågor, blanketter, information om trygghetsjour och generella trivselregler.
Vanliga frågor och svar
När får jag tillträde till lägenheten?
Du får tillträde till lägenheten kl 12:00 den dag hyresavtalet börjar gälla. Om dagen infaller på en lördag, söndag eller en annan helgdag får du flytta in första vardagen därefter.
När ska jag lämna lägenheten vid utflytt?
Lägenheten skall lämnas senast kl 12.00 dagen efter den dag då hyresavtalet upphör att gälla. Är det en lördag, söndag eller helgdag ska lägenheten lämnas senast kl 12:00 vardagen därpå.
När ska hyran betalas?
Hyran betalas i förskott, senast sista vardagen före varje kalendermånadsutgång.
Vad händer om hyran inte betalas i tid?
Om vi inte får hyran i tid skickas ärendet till vårt inkassoföretag. Om inte det betalas lämnas ärendet vidare till Kronofogdemyndigheten med en ansökan om betalningsföreläggande och avhysning. Om du inte betalar deras krav riskerar du att få en betalningsanmärkning och i förlängningen kan ditt hyreskontrakt förverkas.
Behöver jag teckna elabonnemang själv?
Tänk på att teckna ett elabonnemang för din lägenhet i god tid (2 veckor) innan inflyttning. Kontakta din elleverantör för information. Nätavgiftsabonnemang måste dock alltid tecknas hos E.on.
Behöver jag ha hemförsäkring?
Det är viktigt att teckna en hemförsäkring som skyddar dig mot ekonomiska förluster vid inbrott, brand, översvämning eller om något inträffar där du blivit skadeståndskyldig. PG Jönsson Fastigheters AB:s försäkring täcker inte din egendom.
Får jag installera diskmaskin eller tvättmaskin?
I en del lägenheter finns det möjlighet att installera disk och/eller tvättmaskin. Du har själv ansvar för att installationen utförs fackmannamässigt. Därför är du även ansvarig om skador uppkommer på grund av felmontering.
Tag kontakt med oss för ett skriftligt godkännande. Du får inte installera utan ett skriftligt godkännande från hyresvärd.
Vad ansvarar jag som hyresgäst för i lägenheten?
Du som hyresgäst har ansvar att skicka in serviceanmälan på upptäckta fel och brister i lägenheten, rengöra avloppsbrunnar och vattenlås så stopp inte uppstår, rengöra ventiler för till- och frånluft, byta filter i köksfläkt (om det finns) samt hålla lägenheten i gott skick.
Hur gör jag en serviceanmälan?
Skador eller felaktigheter i ditt boende anmäls här på vår hemsida, eller på telefon 019-673 46 00 måndag till fredag mellan kl 08:30–09:30.
Ha ditt kontraktsnummer tillgängligt, du hittar det högst upp på hyresavin.
Vad gör jag vid akuta nödsituationer?
Vid akuta nödsituationer då vårt kontor är stängt kontakta Securitas Fastighetsjour på 010-470 57 58.
Vad har jag för ansvar vid skador i lägenheten?
Som hyresgäst är man skyldig att anmäla skador i lägenheten, om ej detta sker kan man bli ersättningsskyldig och det är även viktigt för oss att du har ett bra boende.
Får jag hyra ut min lägenhet i andra hand?
Ska du studera eller arbeta på annan ort eller vill flytta ihop på prov kan uthyrning ske i andra hand. För att hyra ut lägenheten i andra hand krävs vårt tillstånd, därför är det viktigt att du ansöker i god tid innan uthyrningen skall ske.
Hur säger jag upp min lägenhet?
Uppsägning ska ske skriftligen senast vid det månadsskifte som infaller tre månader före önskad avflyttning. Vi vill ha din uppsägning skriftligen. Du är även välkommen in på vårt kontor så hjälper vi dig med det.
Uppsägningstiden är 3 månader för lägenheter och parkeringar. Om du säger upp ett kontrakt mitt i månaden räknas uppsägningen från den sista. Om du vill lämna din lägenhet tidigare, så gör vi vad vi kan för att tillgodose dina önskemål.
Flyttstäd & flyttbesiktning
Till dig som flyttar har vi ett dokument med all info som behövs – bland annat hur en flyttstäd ska göras.
Internet, betal-TV och Ip-telefoni
TeliaSonera AB är vår leverantör av dessa tjänster.
I hyran ingår TeliaSonera AB:s grundutbud för TV.
För att teckna ett nytt abonnemang för IP-telefoni, bredband eller digital-TV:
- Kontakta Telias kundtjänst på 020-755 766
- Besök Teliabutiken på Drottninggatan 20, Örebro
Telia rekommenderar ett personligt besök i butik för bästa service.
Vid frågor, vänligen kontakta Telia på 020-755 766 eller besök deras webbplats.
Kabel TV
Såhär aktiverar du Telia Kabel TV
- Anslut din TV till antennuttaget.
- Gör en kanalsökning.
Kanalfrekvenser
Program | Kanal | Frekvens (MHz) |
---|---|---|
SVT 1 | 5 | 175,25 |
SVT 2 | 7 | 189,25 |
TV 3 | 8 | 196,25 |
TV 4 | 9 | 203,25 |
Kanal 5 | 10 | 210,25 |
TV 6 | 11 | 217,25 |
Kunskapskanalen | 12 | 224,25 |
TV12 | S11 | 231,25 |
MTV | S13 | 245,25 |
TV10 | S14 | 252,25 |
Barnkanalen/SVT24 | S15 | 259,25 |
Eurosport | S16 | 266,25 |
Discovery | S17 | 273,25 |
TV 8 | S18 | 280,25 |
Kanal 9 | S19 | 287,25 |
Sjuan | S20 | 294,25 |
Kanal 11 | S22 | 311,25 |
Godare | S27 | 351,25 |
Listan kan ändras. Kontakta Telia Sonera för aktuell information.
Störning och akuta fel utanför kontorstid
PG Jönsson Fastigheter AB anlitar Securitas trygghetsjour vid störning, hisstopp eller andra akuta fel på kvällar, nätter och helger. Kontakta Trygghetsjouren på 010-470 57 58. Låsöppning sker endast mot uppvisande av godkänd legitimation och kontant betalning.
Vid konstaterad störning debiteras den hyresgäst som stört.
Brandvarnare
PG Jönsson Fastigheter har monterat en brandvarnare i din lägenhet och den tillhör fastigheten, dock är det ditt ansvar att kontrollera att den fungerar samt att byta batteri när detta har tagit slut.
Renovering och persienner
Får jag tapetsera eller måla?
Vill du tapetsera eller måla i lägenheten, måste du kontakta oss innan för godkännande. Tapetsering ska ske på ett fackmannamässigt sätt. Ett tips är att välja färger som är acceptabla för gemene man. Om du väljer extrema färger och tapeter riskerar du att bli ersättningsskyldig för återställning av lägenheten. Tag kontakt med oss innan du påbörjar ditt arbete på 019-673 46 00 eller maila till Lars Eklund (lars.eklund@pgj.se).
Ingår persienner?
Persienner är inte standard i lägenheten. Du sköter därför underhåll och reparationer själv. Finns dessa vid inflyttning ansvarar hyresgäst för reparationer.
Vad gäller för väggkrokar och borrning?
Kontrollera att du använder rätt typ av väggkrokar när du hänger upp tavlor, så att tapet och vägg skadas så lite som möjligt. Det är inte tillåtet att borra i badrummets våtzon, då det lätt blir fuktskador. Plugghål skall spacklas igen vid avflytt.
Skadedjur
Vad gör jag om jag upptäcker skadedjur eller ohyra?
Om du upptäcker skadedjur eller ohyra, t ex silverfiskar, myror eller mjölbaggar, är du enligt hyreslagen skyldig att anmäla det. Gör en serviceanmälan på vår hemsida eller kontakta oss via telefon. Uppge ditt lägenhetsnummer samt var skadedjur eller ohyran finns.
Trapphus, entré och källare
Trappor, entréer och källare får ej blockeras med t ex skohyllor, dörrmattor, cyklar och barnvagnar, detta för att minimera brandrisken. Påträffad egendom enligt ovan plockas bort av P-G Jönssons personal.
Utrymmena enligt ovan skall vara fria för räddningstjänsten, städpersonal, tidningsbud samt eventuell utrymning av hyresgäster.
Tvättstuga
Vad gäller i tvättstugan?
Detta utrymme används av många hyresgäster. Det är av stor vikt att alla hjälps åt att hålla ordning. Städa efter dig och följ de trivselregler som finns uppsatta i tvättstugan. Respektera bokade tvättider och avsluta tvättpassen i tid. Ej i anspråkstagen tvättid får tas i bruk efter 15 minuter. Om du har bokningslås ska detta tas bort vid avslutat tvättpass.
Avfall och grovsopor
Hur fungerar sophanteringen?
PG Jönsson Fastigheters avfallshantering är utformad efter vår egen miljöpolicy och avfallsleverantörs plan. I de flesta fastigheter finns därför separata kärl för bl.a. papper, glas och plast men källsorteringen kan skilja sig åt från fastighet till fastighet.
Vad gör jag med grovsopor?
Skall forslas bort av dig till återvinningsstation.
Blanketter
Nyhetsbrev
Trygghetsjour
Enligt ordningsreglerna ska det vara tyst i lägenheten mellan kl. 22-07.
Vid långvarig störning är det bäst om du i första hand talar direkt med den granne som stör.
Om det inte hjälper kontaktar du Securitas:
010-470 57 58
Trivselregler
Vi vill att alla våra hyresgäster ska trivas, därför är det viktigt att visa hänsyn till de i din omgivning.
Skaka inte sängkläder och mattor från fönster eller balkong.
Visa extra hänsyn mellan kl 22.00–07.00.
Mata inte fåglar från fönster eller balkong.
Grilla inte på balkong.
Sätt balkonglådor på balkongräckets insida.
Se till att husdjur inte stör omgivningen.
Låt TV och stereo vara underhållning för dig själv, och inte för dina grannar.
Parkering av bil är ej tillåten på gården, förutom om du hyr p-plats.
Hjälp till att förhindra inbrott genom att aldrig ställa upp entrédörrar och alltid låsa ex källardörrar. Vid in- och utpassage via huvudentré var vaksam på att inga obehöriga smiter in i fastigheten.
Öppna inte entrédörrar via porttelefonen, om du är osäker på vem personen är.
Kattsand får absolut inte spolas ned i avlopp.
Fäst ej saker på ytterdörren.
- Har du misstanke om brott, ring direkt till polisen.